Svaka žena treba da razume ovih 7 hormona!

By  |  0 Comments

Vaš mozak je odgovoran za vaše misli i postupke. Ali kada je u pitanju regulisanje telesnih funkcija, hormoni stupaju na scenu. Da budemo precizniji, vaš endokrini sistem – mreža žlezda koje proizvode i regulišu vaše hormone – zapravo je nadležan za njih. Čuli ste za estrogen i testosteron – osnovne ženske i muške polne hormone. Postoje i mnogi drugi hormoni koje svaka žena treba da razume, a koji su odgovorni za bitne telesne funkcije.

U sadejstvu, žlezde koje čine vaš endokrini sistem – pankreas, štitna žlezda, jajnici i druge –  upravljaju svim telesnim funkcijama, od vašeg raspoloženja, apetita i nivoa energije do reproduktivnog ciklusa i imunog sistema. Sve to vaše žlezde čine oslobađanjem i regulisanjem hormona, koji su delotvorni hemijski glasnici koji govore različitim sistemima u vašem telu kako da se ponašaju.

7 „ženskih hormona“

Tiroidni hormoni

Oni su „metabolički termostat“ vašeg tela. Odgovorni su za mnoge unutrašnje funkcije – od apetita i nivoa energije do vremena javljanja i jačine bola tokom menstruacije. Takođe su najčešći izvor endokrinih poremećaja kod žena. Ako vaša štitna žlezda proizvodi previše ovih hormona, bićete nervozi, imaćete povećan apetit, trpećete gubitak koštane srži ili pojačano lupanje srca. Ako je lučenje ovog hormona smanjeno, sve se usporava – nivo energije opada, a menstrualni ciklus može biti duži i teži.

Progesteron

Zaštitnik trudnoće. Ovaj hormon pomaže materici da prihvati i da se prilagodi na prisustvo sperme. Progesteron dramatično raste i pada tokom menstrualnog ciklusa. Komplikacije tokom trudnoće, nepravilna menstruacija, kao i niska energija ili povećanje težine problemi su koje uzrokuje progesteron.

Povezano: Pobedite PMS!

Melatonin

Regulisanjem biološkog sata vašeg tela, melatonin utiče na spavanje, kao i na apetit i energetski nivo. Verovatno se osećate pospano tokom dana i puni energije kasno uveče kada vaše telo treba da bude spremno za spavanje. Apetit i energetski nivo mogu takođe biti uzburkani u nezgodno vreme. Redovan san, kao i ustaljen raspored buđenja i ishrane mogu pomoći da nivo melatonina bude u granicama normale.

Paratiroidni hormon

Povećava razgradnju kostiju i nivo kalcijuma i fosfora u organizmu, povećava resorpciju kalcijuma u bubrezima i u crevima (preko vitamina D3) i povećava izlučivanje fosfora preko bubrega. Nizak nivo paratiroidnog hormona uzrokuje grčeve ruku ili nogu, kao i nepravilan rad srca, dok su dehidratacija, kamen u bubregu i osteoporoza povezani sa hiperprodukcijom ovog hormona.

Kortizol

Poznat kao hormone stresa. Utiče na memoriju, kontroliše nivo šećera u krvi, održava ravnotežu soli i vode, podstiče ili ograničava upalne procese. Crvenilo lica, gubitak kose, dlake na licu, osteoporoza, kao i problemi tokom menstruacije su znaci da je nivo kortizola klimav.

Grelin

Takozvani hormon apetita ili gladi, govori vam da je vreme za stvaranje digestivne kiseline i sokova koji omogućavaju razlaganje hrane koju jedete. Višak grelina u krvotoku utiče na prejedanje. Premalo sna i previše stresa može sniziti nivo grelina.

Insulin

Omogućava ćelijama mišića, masnog tkiva i jetre da apsorbuju glukozu koja cirkuliše u krvi. Previše ili premalo insulina remeti sposobnost tela da upravljaju nivoom glukoze u krvi što može da dovede do ekstremne žeđi, učestalog mokrenja ili čudnih fleka na koži, a kasnije se može razviti u tip-1 ili dijabetes tipa-2.

PodeliShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

error: Content is protected !!