Dermatolozi otkrivaju: Sunčanje – ZA i PROTIV

sunčanje

Posle toliko priče o važnosti SPF zaštite i izlaganju suncu u hladu, teško je poverovati da sunčanje može imati neku prednost. Sunčanje, kao proces koji podrazumeva namerno ležanje ili sedenje pod suncem, sa namerom da se pocrni, može imati neke zdravstvene benefite, samo ako se pravilno radi. Postoji velika razlika između sunčanja 15-20 minuta na suncu sa SPF zaštitom i između celodnevnog ležanja bez ikakve zaštite. Rizik preteranog izlaganja suncu je vrlo dobro naučno dokumentovan, ali koji su benefiti sunčanja? Sve ove prednosti i mane sunčanja, obrazlažemo u daljem tekstu!

Prednosti sunčanja

Glavna prednost izlaganja suncu jeste prirodna sinteza vitamina D. Ovaj nutrijent je ključan za celokupno zdravlje i imunitet, ali većina nas ga ne dobija dovoljno iz hrane. Milioni ljudi širom sveta su u deficitu sa ovim vitaminom. Vitamin D se može naći u nekim vrstama ribe i žumancetu, ali se najčešće konzumira kroz mleko obogaćeno ovim vitaminom. Suplementi ovog vitamina su takođe dostupni.

Prednosti sunčanja su:

  • Smanjenje depresije: posle vremena provedenog na suncu, pacijenti koji pate od ove bolesti, prijavljuju manje simptoma. Sunce je okidač za otpuštanje hormona serotonina, koji poboljšava raspoloženje i pruža osećaj smirenosti.
  • Bolji san: sunčanje reguliše cirkadijalni ritam, odnosno prirodan biološki sat čoveka. Vaše telo će normalno da se oseća umornim i pospanim sa zalaskom sunca.
  • Jačanje kostiju: vitamin D pomaže telu da upija kalcijum, što dovodi do jačanja kostiju i prevenciji osteoporoze i artritisa.
  • Jačanje imunog sistema: vitamin D pomaže telu da se bori protiv raznih bolesti.
sunčanje

Da li je sunčanje loše po nas?

Sunčanje nije bez rizika – previše vremena provedenog na suncu može dovesti do sunčanog osipa, koji je crvene boje i svrbi. Izlaganje suncu takođe može dovesti do pojave sunčanice, koja je bolna, i može uzrokovati plikove, koji mogu nastati na svakom delu tela. Ponovljene sunčanice mogu dovesti do melanoma, kasnije u životu. Takođe, usled predugog vremena na suncu, može nastati i polimorfna svetlosna erupcija, odnosno alergija na sunce, koja se manifestuje crvenim tačkicama na grudima, nogama i rukama.

Koliko sunčanja je bezbedno?

Nekai dermatolozi smatraju da, ukoliko nemate komplikacije sa izlaganjems suncu, možete se sunčati oko 20 minuta, bez zaštitne kreme. Kako biste smanjili rizik od sunčanice, najbolje je da se držite vremenskog intervala od 5-10 minuta. Ovo varira u zavisnosti od toga koliko blizu ekvatora živite, od prirodne rekacije kože na sunce, kvaliteta vazduha.

Povezano: Pripremite lice za sunčanje za zdrav bronzani ten

Mere predostrožnosti za sunčanje:

#1: Nikad bez SPF-a

Nanosite SPF zaštitu na celo lice i telo, sa faktorom od bar 30, i nanesite je 15 minuta pre izlaganja suncu. Na telo treba da nanesete punu rakijsku čašicu SPF kreme (oko 30 ml), a na lice i vrat količinu koja se istisne na tri prsta ruke (kažiprst, srednji i domali prst) – oko 1,5 do 2 ml.

sunčanje

#2: Ne zaboravite na kožu glave

Glavu zaštitite šeširom ili naprskajte SPF u spreju, kako vam teme ne bi izgorelo. Ne zaboravite da zaštitite usne, uši i ris.

#3: Izbegavajte solarijume

Osim što su štetni, najveći broj solarijuma jedva da emituje UVB zrake koji stimulišu proizvodnju vitamina D. Dakle, nikakve koristi od njih, a izuzetno su štetni i deluju kao okidač za nastanak melanoma.

#4: Pravite pauze u hladu

Kada vam postane prevuće, napravite pauzu od sunčanja u hladu.

#5: Redovno pijte vodu kada se sunčate

Ovako ćete izbeći dehidrataciju, kada ste produženi period izložene suncu.

#6: Konzumirajte paradajz!

Pre i tokom sunčanja, konzumirajte salatu od paradajza, jer on sadrži velike doze likopena, koji sprečava pojavu crvenila usled dejstva UV zraka na kožu.

Mi vam predlažemo Skinology SPF 25 hidratantnu kremu za lice.

Pročitajte još i: 8 pravila za bezbedno i efikasno sunčanje

error: Content is protected !!