Ishrana prema duginim bojama: Šta boja namirnice znači za vaše zdravlje?

By  |  0 Comments

Prema mušljenju nutricionističkih stručnjaka, važno je unositi namirnice u svim mogućim bojama  – raznobojno voće i povrće. Boja ovih namirnica povezana je sa određenim nutrijentima. To znači da konzumiranje voća i povrća u svim bojama duge osigurava da je vaše telo snabdeveno potrebnim nutrijentima. Zato saznajte u nastvaku šta koja boja namirnice donosi vašem organizmu.

Prema rezultatima istraživanja Univerziteta u Severnoj Dakoti, osobe koje konzumiraju mnogoj vrsta voća i povrća imaju smanjen rizik od raznih oboljenja, poput šloga, dijabetesa i kancera. Prirodni pigmentima koji daju voću i povrću njihovu boju su ujedno nutrijenti koji pružaju zdravstvene benefite.

Šta koja boja namirnice znači za vaše zdravlje?

Crvena

Crvene namirnice svoju boju dobijaju zahvaljujući prirodnom pigmentu – likopenu i antocijaninu. Mnoge studije su pokazale da konzumiranje crvenog voća i povrća smanjuje rizik od odredjenih vrsta kancera. Antocijanini su su antioksidanti koji sprečavaju oštećenja ćelija. Zato uvedite u ishranu što više paradajza, cvenih jabuka, cvekle, trešenja, crvenog grožđa, nara, malina, jagoda i crvenog krompira.

boja namirnice

Narandžasta/žuta

Narandžasto i žuto voće i povrće svoju boju dobija zahvaljujući karotenoidima. Beta-karoten se pretvara u vitamin A, koji održava naše oči zdravim. Osim toga, ove namirnice snižavaju nivo holesterola i smanjuju rizik od srčanog udara. Dodajte ovaj nutrijent u ishranu kroz kajsije, tikvu, šargarepe, limum, pomorandže, nektarine, bundevu, kukuruz, mandarine i sladak krompir.

Povezano: Zamrznute namirnice koje je zdravo kupovati

Zelena

Zeleni proizvodi dobijaju svoju boju od biljnog pigmenta – hlorofila, ali razne vrste zelenog povrća sadrži i druge nutrijente popuot luteina ili vitamina B i folata. Osigurajte dosta zeleniša u svojoj ishrani kroz zelene jabuke, tikvice, grašak, brokoli, prokelj, špargle, kivi, zelenu salatu, spanać, kupus.

boja namirnice

Plava/ljubičasta

Slično kao i crveno voće i povrće, i plavo sadrži visok nivo antocijanina. Ovi moćni antioksidanti sprečavaju oštećenja ćelije i umanjuju rizik od šloga, srčanih oboljenja i raznih vrsta raka. Ubacite ove nutrijente u ishranu kroz namirnice poput: smokvi, borovnica, kupina, šljiva, patlidžana, grožđica i ljubičastog grožđa.

Bela

Belo voće i povrće sadrži pigment koji se zove antoksantin, i predstavlja odličan izvor mineralnog kalijuma. Kalijum je ključan nutrijent koji je neophodan za dobro funkcionisanje ćelija, tkiva i organa. Bele namirnice koje su bogate kalijumom ukljlučuju banane, krompire, beli pasulj, luk, pečurke, đumbir, beli luk i karfiol, iako se kalijum može naći i u namirnicama drugih boja poput brokolija i kajsija.

Povezano: 9 super namirnica koje su booster-i imuniteta

boja namirnice

Saveti za raznobojne obroke

  • Odaberite po jednu namirnicu od svake boje – dobićete sve potrebne nutrijente praveći nrp. salatu sa malo crvenih, narandžastih, zelenih i plavih plodova.
  • Neka se vaši obroci zasnivaju na povrću – ako pravite musaku, čorbu ili supu, ubacite dodatno povrće kojeg nema u receptu kako biste ubacili sve boje.
  • Pecite kolače u „plavoj boji“ – ako pravite jesenje i zimske kolače, odaberite „plavo“ voće, poput pirea od urmi, grožica ili šljiva. Time ne samo da smanjuje procenat masti već i povećava sadržaj vlakana.
  • Salata od zeleniša – kada pravite salatu kao prilog uz jelo, ne ograničavajte se samo na zelenu salatu, već ubacite seckano povrće u svim bojama kako biste dobili šarenu salatu i iskorisitli sve boje namirnica.

Pročitajte još i: Zbogom opadanju – 8 super namirnica za stimulisanje rasta kose

 

 

PodeliShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

error: Content is protected !!